Nyhetsrum

Brist i nyttjanderätten och hyresgästens rättigheter

Att en förhyrd lokal har brister är förhållandevis vanligt, det kan gälla allt från buller till en vattenläcka, eller annat som hindrar hyresgästen från att använda lokalen på avsett sätt. Hyresvärden ska alltid först informeras om bristen, helst skriftligen (bevisvärde), samt beredas möjlighet till avhjälpning. Hyresgästen kan därefter ha rätt att göra olika påföljder gällande.

I denna artikel från CityMark.Today ger Partnern Helena Bjälkemo och biträdande juristen Sara Öhrlund en kortfattad redogörelse över vilka verktyg hyresgästen kan vidta.

Läs artikeln >>

”Plötslig” och ”oförutsedd skada” har prövats i år av Högsta domstolen

”Plötslig” och ”oförutsedd skada” är mycket vanliga krav som uppställs i allriskförsäkringar och skadan måste därmed uppfylla dessa för att den ska täckas av försäkringen. Det gäller i entreprenadförsäkringar, men även i andra sorters allriskförsäkringar. Det är därför särskilt viktigt att förstå begreppens innebörd.

Nya regler för personalliggare m.m. föreslagna i augusti 2024

Utredningen 2022 års skatteförfarandeutredning – åtgärder mot fusk och arbetslivskriminalitet har nyligen avslutat sitt arbete. Den 30 augusti 2024 överlämnades slutbetänkandet SOU 2024:61 Effektivare kontrollmöjligheter i systemen för rot, rut, grön teknik och personalliggare till regeringen.